Fjärlisutflykt

Här kommer lite bilder från dagens fjärilsguidning i Bråfors med efterföljande besök hos en lokal biodlare. Många var de fjärilar som flög omkring när solen tittade fram efter nattens och morgonens regnskurar. ☀️

Vi fick lära oss om fjärilarnas värdväxter och om hur viktigt det är att bevara och värna om de ängar som fortfarande har en rik flora. Många fjärilar kräver en specifik värdväxt och försvinner just den växten, så försvinner också fjärilen…

Den ganska ovanliga Sotnätfjäril var den första arten som studerades. Den satte sig snällt på vår guides finger och visade sedan upp sig från alla fina sidor. 🙂
Därefter studerade vi flera sorters blåvingar: Midsommarblåvinge, Silverblåvinge, Brun blåvinge och Ängsblåvinge.
Andra arter vi såg var Vitgräsfjäril, Pärlgräsfjäril, Rutig buskmätare och Ängssmygare.

Det blev en riktigt intressant och rolig förmiddag som avslutades med ett besök hos den lokala biodlaren i Bråfors. Här fick vi veta mycket om biets livscykel och bisamhällets uppbyggnad. Det är fascinerande hur alla bin i bikupan samarbetar för samhällets bästa och redan från början vet sin uppgift, som varierar efter ålder.
Vi fick veta att bidrottningen kan lägga upp till 2000 ägg om dagen och att hon skyddas hela vintern av bina som sitter i ett klot med drottningen i mitten, för att hålla värmen.

Tack alla inblandade för en härlig dag med dessa insekter i fokus! 🦋🌿☀️🌸🐝