Guidning i skogen

Varje höst bjuder Fagersta Naturskyddsförening, i samarbete med naturkunskapslärarna Karin och Marit, in skogsbiologen Sebastian Kirppu till aktiviteter för att öka kunskaperna om skogens ekosystem.
I onsdags guidade han en grupp gymnasieelever från Brinellskolans Naturprogram i Fagersta. Det blir så mycket lättare att ta till sig kunskap när klassrummet är ute i skogen.
Platsen för guidningen var Kopängsberget som ligger i Hedkärra.
Delar av skogen här är över 200 år gammal och har, tack vare den närliggande järnvägen, brunnit vid flera tillfällen – vilket skapar förutsättningar för arter som kräver en viss sorts miljö.
Det är verkligen spännande att lära sig mer om skogens ekosystem och vad som är viktigt att värna om när det gäller skogen och miljön. Vi fick lära oss många olika arter, vad som är speciellt med dem, och hur viktigt det är att död ved får ligga kvar i skogen och ge liv åt alla möjliga slags organismer i vedens olika stadier av förruttnelse.
Tack Sebastian och alla inblandade för en toppendag i skogen!