Andmatningen

Andmatningen vid kyrkbron är i gång sedan 8 december. Två frivilliga från Naturskyddsföreningen har turats om att mata dem varje dag. Sedan jul är vi tre frivilliga.
NVK levererar maten som är krossade korn istället för hela korn. Detta är för att näringen tas upp bättre från krossade korn.
Då matflotten kantrar när änderna går upp på den och stora mängder mat faller av och ner i vattnet har vi kommit överens med NVK om att vi ska mata på strandkanten istället.
För att alla änder ska få ordentligt med mat lägger vi ut större mängd mat. Änderna har en rangordning i gruppen som annars gör att vissa inte får komma till maten. Vi har därför fått ändra från att mata varje dag till att mata dem tre dagar i veckan istället. Detta har fungerat bra tidigare enligt personalen på NVK som skötte andmatningen under tidigare år på den tiden kommunen tog det ansvaret. Följaktligen får änderna lika mycket mat som tidigare men fördelat på tre dagar istället för sju just för att alla änderna ska få i sig maten.