Gaians begravning

Under ytan och i våra tankar. Ja, ibland funderar kanske även du på hur det ska bli med livet, ditt liv och kanske livet på jorden?

Konstnären och skulptören Mats Lodén deltar på skulpturparken i Ängelsberg med sin dröms skapelse ”Gaians begravning”. Den bjuder in till existentiella frågeställningar. En begravning väcker känslor och kanske kan vi fundera över de utmaningar som vi står inför när moder jord står inför en stor förändring som innebär många arters utdöende. Människan som nu är den som påverkar jordens utveckling mest, upplever sig som individ ofta som hjälplös inför att ändra riktning.

Mats bjöd in Fagersta Naturskyddsförening i ett samarbete kring skulpturen. Runtomkring Gaian finns 24 arter som representerar de 1232 arter som är rödlistade och alltså är i fara att dö ut i Västmanland. På skyltarna berättar vi om varför de har svårt att överleva och vad som behövs för att de ska överleva.

Den stora frågan är: Vad ska vi göra när vi människor vill ha mer resurser samtidigt som andra arter på jorden behöver behålla sina speciella boplatser för att kunna överleva? I Sverige är 4 746 av 21 740 bedömda arter rödlistade. Vad ska vi göra? Välkomna att fundera på frågorna Ängelsbergs skulpturparks utställning Under ytan.